Saturday 2 January 2021

Hikmah Di Sebalik Covid-19?


Sudah lebih setahun sejak pertama kali Covid-19 dikesan. Suka atau tidak semua orang mula belajar untuk hidup dalam norma baru. Ramai orang terkesan termasuk saya sendiri. Alhamdulillah dari segi kerjaya saya masih bekerja seperti biasa dan gaji juga berjalan seprti biasa. Cuma apabila PKP mula dilaksanakan di Malaysia pada 18 Mac 2020, sedikit sebanyak ianya menggangu emosi.

Pada peringkat awal pelaksanaan PKP, perasaan saya bercampur baur. Apa yang akan berlaku selepas ini? Adakah dunia akan kiamat? Rasa seperti tiada masa depan kerana ini adalah pertama kali saya dan juga kebanyakan orang lain berada dalam situasi seperti ini. Apatah lagi dengan kelajuan penyebaran pelbagai maklumat di media sosial. Menjadikan kita sentiasa hanyut dan terpengaruh dengan berita yang dipaparkan yang entah betul entah tidak.

Ada 2 perkara yang saya belajar pada peringkat awal PKP. Pertama kita cuma merancang tapi Tuhan yang berkuasa atas segala sesuatu. Sebelum PKP saya pasti semua orang sudah ada perancangan masing masing untuk jangka masa beberapa bulan atau tahun mendatang akan perkara yang kita ingin buat atau capai. Contoh yang paling mudah adalah melancong. Ramai yang sudah membeli tiket dan membuat perancangan perjalanan. Tapi apakan daya bukan setakat tidak boleh merentasi sempadan antaranbangsa, pergerakan dalam negara juga terbatas. Pada masa itu saya sedar yang maha suci allah, kita cuma merancang tapi Dia yang menentukan segalanya.

Perkara kedua adalah menghargai kebebasan. Sebelum ini saya bebas ke mana mana tempat yang saya ingin pergi. Contoh ke pusat membeli belah, pergi kerja dan balik kerja, melancong, balik kampung, beriadah dan banyak lagi yang pada saya itu adalah perkara rutin. Jarang sekali diungkapkan rasa syukur kerana boleh melakukan hal tersebut. Tapi sejak kena berkurung dalam rumah, saya sedar betapa mahalnya sebuah kebebasan yang saya jarang sekali hargai sebelum ini.

Saya sedar kita sebenarnya adalah sangat lemah dan tak punya apa apa. Semua yang kita ada sekarang ini hanyalah pinjaman dari Allah swt. Dia yang memiliki segala sesuatu. Bila difikir balik rasa terduduk dan malu sekali dengan allah yang banyak sangat bagi nikmat sebelum ini. But we always take it for granted. Sekarang apa yang penting adalah sentiasa bersikap syukur atas segala nikmat yang allah bagi, sentiasa percaya dan tawakkal padaNya. Insya Allah Dia lebih mengetahui di sebalik musibah Covid-19 yang melanda kita semua.


   

Terima kasih sudi membaca. Sekiranya anda belajar sesuatu, sila kongsikan di ruang komen. Jangan lupa tekan button share. 

No comments:

Post a Comment

 Assalamualaikum semua. I'm back. Haha. Perasan. Padahal tak ada orang baca pun blog ni.  Hampir dua tahun setelah posting yang terakhir...