Saturday 16 January 2021

Itinerari dan Perbelanjaan Backpack Solo ke Jepun 8 hari 7 malam (bahagian 3)

12 October 2019

•  Bertolak balik ke KL penerbangan AA jam 9.30 malam
  •  Tiba di KL jam 4.30 pagi
Nota Kaki:

1.       Tiket penerbangan ditempah lebih kurang 2 bulan sebelum terbang dengan harga RM 692 pergi dan balik termasuk meal on board (saya tak ambil luggage). Memang rezeki sangat boleh tiket murah ini.

2.       Saya naik bus dari TBS ke lapangan terbang antarabangsa KLIA dua hala RM 22.

3.       Saya cuma beli 2 KTP pas sahaja (1 pas untuk 3 hari) yang berharga RM 440. Dibeli semasa Matta Fair PWTC Sept 2019 lebih kurang sebulan sebelum saya berangkat. Kos lain untuk pengangkutan adalah Sagano Romantic Train dan naik JR line dari Umahori kembali ke Arashiayama.

4.       Wifi Roaming man RM 74 untuk 7 hari.

5.       Travel insurance Etiqa 360 pakej Gold RM 62 (agent FB: Ola Roadtax) – dapat tuntut RM 150 disebabkan penangguhan kapal terbang lebih 3 jam.

6.       Hostel/Guesthouse untuk 3 malam berjumlah RM 230 (booking.com). Saya banyak jimat dekat penginapan sebab menggunakan couchsurfing untuk 3 malam lagi.

7.       Coin locker RM 12 untuk simpan beg galas.

8.       Saya sempat menggunakan khidmat dry laundry di Kyoto RM 12.

9.       Tiket masuk untuk beberapa tempat seperti Himeji castle, Kiyomizudera temple dan Eryakuji temple RM 80 – saya juga jimat di sini sebab saya cuba meminimumkan masuk ke tempat yang memerlukan bayaran. Saya juga tidak ke USS Osaka yang popular itu.

10.   Makanan (termasuk ikan bilis, roti gardenia dan sneakers dari KL) dan semua makanan yang saya cuba di Jepun termasuk dekat convenience store seperti Lawson/Family Mart berjumlah RM 580. Dah hampir sama harga dengan tiket kapal terbang.

11.   Souvenirs RM 120 – saya cuma beli biskut kapal sebagai buah tangan untuk rakan dan keluarga. Satu lagi saya juga bukan kaki shopping. Sebab itu juga saya tak beli luggage tambahan. Biskut kapal semua saya sumbat dalam beg galas. Nasib rupa dia masih kekal bila sampai KL.

Jumlah keseluruhan: RM 2324

Terima kasih sudi membaca. Sekiranya anda belajar sesuatu, sila kongsikan di ruang komen. Jangan lupa follow dan share.