Sunday 3 January 2021

Usrah: Quranic Circle

Ini adalah nama untuk satu kumpulan kecil yang saya sertai baru baru ini yang mana tujuan dia adalah untuk membincangkan tentang pelbagai topik keagamaan terutama kandungan al Quran. Saya terjumpa kumpulan ini secara tidak sengaja dalam FB. Saya suka membaca posting daripada seorang Muslimah bernama Nabilah Hassan (boleh rujuk FB). Beliau banyak berkongsi ilmu tentang islam, dakwah, buku agama dan sebagainya. Dalam salah satu posting beliau ada berkongsi tentang QC ini yang terbuka untuk sesiapa saja.

Kebetulan saya memang sedang mencari satu kumpulan seperti ini dengan tujuan untuk menambahkan kefahaman ilmu agama. Tanpa buang masa saya terus sertai dan diminta untuk masuk dalam QC di KL memandangkan mereka akan membahagikan QC mengikut kawasan tertentu.

Dalam setiap QC akan diketuai oleh seorang kakak atau ketua yang akan mengetuai perbincangan kami. Memandangkan sekarang musim covid 19, maka perjumpaan mingguan diadakan secara zoom. Setakat ini saya dah sertai meeting secara zoom beberapa kali. Dan kami membincangkan setiap topik yang berbeza. Insyaallah saya akan cuba berkongsi tentang apa yang kami belajar dan bincangkan.

Mudah mudahan bermanfaat untuk semua. Sesiapa yang berminat untuk sertai QC boleh hubungi saudari Nabilah Hassan di FB beliau.


Terima kasih sudi membaca. Sekiranya anda belajar sesuatu, sila kongsikan di ruang komen. Jangan lupa follow dan share. 


No comments:

Post a Comment

 Assalamualaikum semua. I'm back. Haha. Perasan. Padahal tak ada orang baca pun blog ni.  Hampir dua tahun setelah posting yang terakhir...