Saturday 2 January 2021

Senarai Top 5 Favourite Ustaz Dari Indonesia 2020

Saya bukanlah seorang yang suka mendengar atau menonton ceramah agama sebelum ini termasuk. Namun sejak mula mendengar ceramah beberapa orang ustaz dari Indonesia, saya mula berminat dengan ceramah agama. Seperti ramai sedia maklum, Indonesia banyak melahirkan tokoh agama, ulama, ustaz dan hafiz/hafizah. Saya senaraikan beberapa ustaz yang paling banyak saya lihat dan dengar ceramahnya sepanjang tahun 2020. 

1.       Ustaz Hanan Attaki (UHA)

UHA ialah ustaz pertama dari Indonesia yang saya mula minat. Pada peringkat awal memang saya tersentuh hati sangat dengan setiap ceramah daripada UHA. UHA memang fokus kepada pemuda pemudi Indonesia. Jadi pemakaiannya, penyampaiannya dan bahasanya dekat dengan golongan muda. Topik yang dipilih juga mampu menarik golongan muda mendengar seperti isu hati dan jodoh. He knows how to connect with young people. Saya banyak belajar bab hati dan penggantungan diri kepada Allah daripada UHA. Suara beliau mengaji juga sangat sedap.


2.       Ustaz Abdul Samad (UAS)

Dalam banyak-banyak ustaz, saya rasa UAS ini paling kelakar. Ceramahnya sentiasa mencuit hati. Penyampaiannya juga seperti UHA, santai dan bersahaja tapi mudah difahami.

3.       Ustaz Felix Siauw (UFS)

UFS sebenarnya adalah seorang mualaf yang memeluk Islam ketika berusia 18 tahun. Disebabkan beliau adalah mualaf, maka banyak ceramahnya berkisarkan tentang konsep ketuhanan dan Islam itu sendiri. Mendengar ceramahnya akan menambahkan kefahaman dan membuka minda kita yang sudah Islam sejak kecil. Beliau juga sangat minat sejarah terutama berkaitan Sultan Al Fateh. Melalui ceramahnya, kita akan dapat lihat bahawa beliau mempunyai misi dan visi besar untuk mengembalikan kegemilangan Islam. Beliau juga sentiasa bersemangat dan bercakap laju dalam setiap ceramahnya.


4.       Ustaz Adi Hidayat (UAH)

Pada peringkat awal saya mendengar ceramah UAH, saya juga kurang meminatinya. Sebab saya merasakan penyampaiannya terlalu teknikal dan susah untuk difahami. Setiap apa yang beliau ungkapkan dikaitkan dengan ayat Al-Quran. Tapi bila membaca komen pendengar, kebanyakan mereka selalu komen UAH adalah genius terutama dalam Al Quran. Saya mengambil masa yang agak lama untuk mula memahami ceramah yang disampaikan. Bila sudah biasa, saya faham kenapa ramai komen UAH adalah genius. Beliau menghafal Al Quran dengan sangat terperinci. Maka setiap ceramah, beliau sering menggunakan papan tulis untuk mengaitkan sesuatu dengan ayat Al-Quran. Beliau akan bagi ayat Al Quran lengkap dengan kedudukannya sekali. Itulah keistimewaan beliau.

5.       Ustaz Khalid Basalamah (KHB)

KHB juga antara ustaz kegemaran saya. Penyampaian beliau mudah difahami dan ceramah beliau merangkumi semua topik dari sirah, adab, ibadah dan pelbagai lagi.  


Kesimpulannya, setiap dari mereka mempunyai cara penyampaian masing-masing. Tiada istilah siapa yang lebih bagus. Yang baik dijadikan pengajaran. Terima kasih sebab membaca.

Edit: Salah seorang penceramah yang saya juga selalu dengar dan banyak belajar terutama bab sedekah dan sedekah subuh, Sheikh Ali Jaber telah kembali ke rahmatullah pada 14 Januari 2021. Moga beliau ditempatkan bersama orang beriman dan segala ilmu yang beliau curahkan menjadi amal jariahnya. Insya Allah.

Terima kasih sudi membaca. Sekiranya anda belajar sesuatu, sila kongsikan di ruang komen. Jangan lupa follow dan share. 

No comments:

Post a Comment

 Assalamualaikum semua. I'm back. Haha. Perasan. Padahal tak ada orang baca pun blog ni.  Hampir dua tahun setelah posting yang terakhir...