Saturday 2 January 2021

Senarai Top 5 Favourite Public Figure 2020

Sebelum Covid-19 hanya beberapa orang saja antara public figure ini yang saya tahu. Tapi sejak Covid-19, seperti kebanyakan orang lain yang stay at home, saya lebih banyak menghabiskan masa dengan media sosial seperti FB dan YouTube. Dari sini saya mula kenal mereka dan mendengar perkongsian mereka. Bagi saya apa yang kita baca, dengar dan lihat sangat mempengaruhi hidup kita. Sebab itu penting untuk kita memilih dan menapis apa yang kita baca, lihat dan dengar setiap hari.

Ramai public figure yang hebat dan sangat menginspirasikan. Saya hanya pilih beberapa orang yang saya paling suka dan dengar. Mudah-mudahan senarai yang saya kongsi ini akan bagi idea kepada orang lain yang tercari-cari sumber untuk mendapatkan ilmu atau positive vibe.

1.       Syeikh Omar Suleiman

Syeikh Omar Suleiman ini penceramah yang menetap di US. Beliau ada mengasaskan YT channel sendiri iaitu Yaqeen Institute. Pelbagai topik menarik yang diperdengarkan. Saya paling banyak dengar ceramah beliau masa bulan puasa. Bahasa Inggeris yang digunakan mudah difahami. Beliau sentiasa tersenyum bila bercakap.

2.       Aida azlin (AA)

AA juga ada YT channel sendiri. Beliau berasal dari Singapura dan sekarang menetap di Morocco bersama suami. Apa yang saya suka tentang AA adalah beliau  banyak bagi kata-kata motivasi atau nasihat melalui video pendeknya lebih kurang 5-15 minit. Ada masa beliau akan mengulas balik artikel, buku atau video yang beliau lihat mengikut pemahaman beliau dan sampaikan mesej disebaliknya. Saya tak tahu orang lain macam mana, tapi saya suka mendengar video pendek sebab senang nk hadam dan fokus.


3.       Ustazah Asma Harun (UAH)

Rasanya satu Malaysia kenal UAH. Beliau terkenal dengan pendekatan ceramahnya yang berterus terang tapi menyentuh hati. Banyak kisah kisah menarik yang beliau ceritakan termasuk pengalaman hidupnya sendiri, juga doa dan zikir yang boleh diamalkan seharian. Ceramah beliau memang sesuai ditonton oleh semua lapisan masyarakat dan peringkat umur.


4.       Isa Ma

Brother Isa Ma seorang Chinese dari negara China. Beliau masih lagi belajar dalam peringkat master di HK tapi banyak terlibat dengan dakwah dan ceramah di sana. Mula-mula saya macam skeptikal bila tengok Chinese YT dari sana bercakap pasal Islam. Rasa macam pelik. Sebab tak pernah jumpa orang cina dari sana yang berdakwah di YT. Tapi lepas mendengar ceramah beliau, jujur saya jatuh cinta dengan pengetahuan dan kebijaksanaan beliau dalam mengulas sesuatu topik. Dan juga kemahiran Bahasa Inggeris dan Arabnya. Bagi saya, beliau adalah antara insan istimewa yang Allah pilih untuk menyebarkan Islam di China.

5.       Khairul Hakimin Muhammad (KHM)

KHM ini saya tak ingat macam mana saya boleh ter ‘follow’ beliau dekat FB. Beliau mempunyai beberapa portfolio. Antaranya sebagai influencer dan content creator. Saya suka dengan penulisan beliau di FB yang banyak bagi nasihat dan inspirasi. Bahkan kalau ada pengikut beliau di sini mesti perasan kebanyakan post beliau sentiasa dapat ribuan like dan share. Beliau juga antara pencetus motivasi saya untuk mula menulis.

 

Terima kasih sudi membaca. Sekiranya anda belajar sesuatu, sila kongsikan di ruang komen. Jangan lupa follow dan share. 

No comments:

Post a Comment

 Assalamualaikum semua. I'm back. Haha. Perasan. Padahal tak ada orang baca pun blog ni.  Hampir dua tahun setelah posting yang terakhir...