Friday 12 February 2021

Going the Extra Mile - Beri Lebih Dari Apa Yang Diharapkan

Going the extra miles or to make a special effort to do or achieve something  or making more effort than expected ialah antara kualiti yang yang sering ditekankan dalam seorang pekerja yang terlibat dengan khidmat pelanggan sama ada face to face or on call.

Entah kenapa tiba-tiba suatu hari saya terfikir, I can go the extra miles for customer but how about go extra miles untuk Allah?

Untuk pelanggan yang sama level dengan saya iaitu cuma manusia biasa, saya cuba jaga kualiti dan beri lebih daripada apa yang mereka minta. Contohnya, bila ada sesuatu pending case, saya menawarkan diri untuk follow up and call back customer walaupun tidak diminta. Sedangkan mereka belum tentu menghargainya. Saya juga cuba sedaya upaya mengikut protokol yang betul untuk melayan mereka agar mereka berpuas hati dan tidak membuat sebarang complain.

Tetapi allah yang maha besar, maha pemberi yang mengatur segala urusan yang mencipta saya, tidak pula saya cuba beri servis yang terbaik. Tidak pula saya ikut segala suruhan yang diberikan. Padahal allah sendiri dah janjikan ganjaran berkali ganda andai kita buat apa yang dia suruh, apatah lagi kalau kita go the extra miles. Go extra the miles dalam konteks hubungan dengan allah ialah bukan setakat buat apa yang wajib, tapi yang sunat sekali. Contohnya kita dah solat 5 waktu, kenapa kita tak boleh menambahkan solat sunat sebagai tanda kasih sayang dan kesyukuran kita padaNya? Ataupun perbanyakkan sedekah, zikir dan menyebarkan Islam dimuka bumi ini. 

Allah sendiri cakap, ‘ Jagalah allah, nescaya Dia akan menjagamu’. Selangkah hambaku mendekat kepadaku, aku akan lebih dekat kepadanya.

Nab Muhammad saw adalah contoh teladan terbaik yang sentiasa going the extra miles. Baginda sentiasa solat taubat dan mohon ampun setiap hari sedangkan baginda adalah manusia yang maksum dan sudah dijanjikan allah syurga.  Sedangkan kita yang setiap hari berdosa tapi masih bersenang lenang.  

Kenapa kita terlalu merendahkan diri dihadapan manusia dan menagih kebaikan daripada manusia? Kenapa kita tidak boleh buat yang sama pada Allah? Kita cuba sedaya upaya menambat hati manusia tapi adakah kita sudah cuba menambat hatiNya?

 

Terima kasih sudi membaca. Sekiranya anda belajar sesuatu, sila kongsikan di ruang komen. Jangan lupa follow dan share.  

No comments:

Post a Comment

 Assalamualaikum semua. I'm back. Haha. Perasan. Padahal tak ada orang baca pun blog ni.  Hampir dua tahun setelah posting yang terakhir...