Saturday 16 January 2021

Backpack Secara Solo ke Jepun Dengan Bajet Murah (bahagian 3)

Hari terakhir saya di Kyoto, awal pagi saya sudah check out tapi saya tinggalkan dulu bag galas di hostel. Destinasi seterusnya adalah Mount Hiei yang terletak di utara Kyoto berhampiran wilayah Shiga yang mengambil perjalanan kira kira sejam. Untuk naik ke Mount Hiei, saya kena transit daripada tren biasa menaiki kereta kabel. Ini pertama kali saya naik kereta kabel di sini. KTP pass yang saya guna ini memang dah cover sekali dengan kos cable car. Jimat.

Cable car

View dari atas Mount Hiei

Saya kagum sekali dengan sistem pengangkutan di sini termasuk kereta kabel yang di bina hingga sampai ke kawasan pergunungan. Sebenarnya dekat Jepun Ini banyak sangat temple atau shrine di setiap tempat pelancongan termasuk di atas gunung. Namun itu bukan tarikan utama, saya lebih berminat melihat alam di sekeliling. Turun dari mount Hiei, saya singgah lagi di beberapa tempat seperti Lake Biwa canal, Otsu port, Nagara Park dan Keage incline.

Lake Biwa canal

Otsu port

Keage incline

Balik ke Kyoto, saya singgah di Kyoto Islamic Culture untuk menunaikan solat zuhur dan asar.  Petangnya saya kembali ke Osaka dan kali ini saya tumpang tidur dirumah host couchsurfer yang kedua. Host saya yang kedua sudah berkahwin dan mempunyai 2 anak yang comel.

Seperti biasa jadual saya dimulakan dengan perjalanan di awal pagi. Bila fikir balik agak sayang sebab saya kurang masa dengan host saya untuk bersembang lebih lanjut atau melakukan aktiviti lain bersama disebabkan jadual harian saya yang padat untuk melawat tempat pelancongan di sana. Maklumlah pertama kali ke sana.

Saya kena bergerak awal pagi sebab lokasi seterusya Gunung Koyasan terletak kira kira 2 jam setengah perjalanan dari Osaka. Ini adalah antara perjalanan kereta api yang paling jauh saya naik di Jepun dan juga yang mempunyai pemandangan paling cantik. Masya Allah, sangat cantik. Tak terasa perjalanan jauh lebih 2 jam itu. Seperti di Mount Hiei, saya juga kena transit dan naik kereta kabel untuk ke Gunung Koyasan. Subhanallah, kerap kali saya terfikir bagaiman kereta kabel mampu dibina di kawasan gunung yang tinggi dan curam ini.

View daripada kereta api...kebanyakan laluan yang dilalui adalah kawasan kampung dan berbukit.

Untuk pengetahuan Gunung Koyasan adalah tempat utama orang Jepun melakukan upacara penyembahan dan sembahyang mereka. Di sini juga ada kawasan perkuburan besar yang berusia beratus tahun. Sepert biasa, ini bukan matlamat saya. Saya cuma ingin melihat keindahan alam dan saya sememangnya teruja semasa di sini kerana di sini sudah banyak daun yang dah bertular jadi kekuningan dan kemerahan. Dapat juga merasa berada dalam suasana musim luruh.

Kawasan perkuburan

Pokok yang baru nak bertukar warna

Koyasan sangat besar dan hampir setengah hari berjalan di sana, saya kembali ke Osaka. Kali ini saya dah target nak duduk tepi tingkap lagi dan menghayati keindahan alam sepanjang perjalanan naik tren. Tapi mungkin sebab saya keletihan kerana setiap hari berjalan dalam tempoh yang lama, saya terlelap di dalam tren.

Sampai ke Osaka pun dah agak gelap dan kali ini saya check in di Toyo Backpackers Hotel dengan harga 1890 yen semalam. Kali ini saya tinggal di bilik single yang menggunakan tilam funami. Bilik dia style Jepun klasik. Tandas di luar.

Makanan lain yang saya teringin nak cuba di Jepun adalah okonomiyaki. Selepas mencari saya terjumpa satu restoren halal iaitu Chibo di Dotonbori street. Kedai ini memang ada satu tingkat atas khas disediakan untuk muslim. Masa sampai saya perasan kedai dia macam agak mewah. Dan harga okonomiyaki yang saya makan ialah 2200 yen lebih kurang RM 80!. Itulah makanan yang paling mahal saya makan setakat ini. Cukuplah sekali untuk merasa. Nasib baik sedap.

Okonomiyaki

Hari ini hari ketujuh dan terakhir saya di Osaka sebelum berangkat balik KL sebelah malam nanti. Tempat terakhir dalam senarai yang saya ingin kunjungi adalah Minoo Park dan Minoo waterfall yang terletak di utara Osaka. Lepas turun di Minoo stesen, saya kena berjalan kaki dan mendaki lebih kurang 3 km sepanjang sungai dan taman Minoo. It is a light hiking. Tak sampai 40 minit saya tiba di kawasan air terjun yang menjadi tarikan utama di sini. Sangat tenang menghirup udara segar di pagi hari sambil mendengar bunyi desiran air terjun.

Minoo waterfall

Laluan trek ke Minoo waterfall

Semasa berpatah balik saya singgah membeli daun maple goreng yang boleh dijumpai di sepanjang perjalanan di Minoo park. Rangup dan manis.

Crunchy and sweet fried maple leaf

Balik ke bandar Osaka, saya mempunyai masa dalam setengah hari sebelum ke lapangan terbang. Saya tak ada program tertentu, cuma untuk menghabiskan masa saya cuma berjalan jalan sekitar bandar Osaka. Sempat singgah di Tsutenkaku tower, Abeno Haruka, Naganoshima park dan Tennoji park.

Taman bunga dalam bandar

Tennoji park, dari jauh boleh nampak Tsutenkaku Tower

Saya kurang gemar dengan bandar Osaka. Padat dengan pelancong, penuh dengan bangunan dan bising. Sama macam di KL juga. Maksud saya ia adalah bandar. Cukuplah sekadar sekali datang sini untuk mengenali tempat orang.  Apabila melancong hati dan jiwa saya kurang cenderung ke tempat sebegini. Saya mula merindui suasana klasik di Kyoto, dan pemandangan alam sekitar dan suasana luar bandar di sekitar Gunung Hiei dan Koyasan.

Sebelum balik KL saya cuma membeli biskut kapal saja sebagai buah tangan untuk diberi kepada kawan-kawan dan ahli keluarga. Itu pun saya sumbat saja dalam beg galas. Nasib muat dan tak hancur. Haha. Nama pun travel bajet, saya memang tak ambil luggage tambahan dan tidak berminat untuk shopping.

Biskut Alfort, tapi orang kita panggi biskut kapal.

Apapun, alhamdulilah percutian pertama kali ke Jepun dipermudahkan dan merupakan antara memori terindah saya. Ada rezeki saya memang ingin ke Jepun lagi tapi pada musim bunga pula untuk melihat sakura.

Terima kasih sudi membaca. Sekiranya anda belajar sesuatu, sila kongsikan di ruang komen. Jangan lupa follow dan share.