Membaca buku ini membuatkan saya sangat kagum dengan penulisnya, Jonathan Starr. Kerana ideanya dan kemampuannya merealisasikan idea yang bagi saya sangat hebat. Jadi saya termotivasi untuk berkongsi tentang buku ini kepada orang lain.
Buku ini berkisarkan pengalamannya dari awal hingga akhir
membina sebuah sekolah di negara Somaliland, sehingga beberapa pelajar dari
sekolah tersebut mampu melanjutkan pelajaran ke beberapa kolej terkemuka di US.
Mungkin ada yang pertama kali dengar Somaliland dan mesti
anda fikir ia adalah negara Somalia. Sebenarnya tidak. Somaliland terletak di
utara Somalia. Dari segi geografi dan peta dunia ia dianggap sebahagian dari Somalia.
Namun Somaliland diterajui oleh politik yang berbeza dan rakyat mereka juga
menganggap mereka sebagai negara yang bebas tapi tidak diiktiraf. Its quite
complicated. Seperti negara Afrika yang lain, Somaliland juga tidak terlepas
daripada isu kemiskinan, kelaparan dan kekurangan akses kepada pendidikan.
Jonathan mula mengenali Somaliland melalui pakciknya Billy (Billy ialah abang ipar kepada Alan, ayah Jonathan). Beliau sendiri merupakan pengurus kewangan di US dan mempunyai kehidupan yang boleh dikatakan senang. Mendengar cerita tentang Somaliland dan visinya berkenaan isu pendidikan daripada Billy, Jonathan memutuskan untuk meninggalkan kehidupannya di US dan membuka sekolah di suatu tempat yang bernama Abaarso.
Buku ini agak panjang. Pelbagai cabaran yang dihadapi oleh
Jonathan dalam proses pembukaan Abaarso School. Saya kagum dengan usahanya
mengeluarkan duit sendiri, membina kerangka tentang sekolah yang akan didirikan
beserta silibus yang akan diajar untuk memastikan kelulusan para pelajar
melayakkan mereka masuk university di luar negara. He begins from scratch. Mengumpul dana sendiri, pergi ke negara asing, membuat hubungan dengan orang tempatan, mencari tapak
sekolah, dan membinanya. Of course, it’s
not one-man work. Dari awal beliau sendiri mencari dan mengumpulkan beberapa
orang guru yang yang mempunyai kepakaran dalam setiap bidang seperti sains dan
matematik. Beliau juga terpaksa menghadapi pergolakan politik dan masalah air
di sana.
Dalam buku ini juga disebut kisah beberapa orang pelajar
yang berjaya. Membaca kisah pelajar ini yang berjaya melanjutkan pelajaran
sehingga ke universiti betul-betul membuatkan saya kagum. Seperti yang kita
maklum, rakyat di sana sangat miskin kurang akses kepada pendidikan. Tapi
pelajar-pelajar ini mempunyai semangat dan azam yang sangat kuat untuk belajar.
Ada seorang pelajar, Mubarik namanya. Mubarik ini masih lagi
hidup seperti orang nomad. Membantu keluarga mengembala dan menjaga binatang
ternakan. Hidup di kawasan yang sangat terpencil sehinggakan pertama kali
melihat kereta, dia tidak tahu itu
kereta. Daripada seorang yang tak kenal
kereta, dia belajar di Abaarso, dan sekarang belajar di MIT. MIT adalah kolej
kejuruteraan yang terkemuka di US.
Sungguh saya kagum dengan para pelajar ini yang begitu
bersungguh belajar untuk mengubah nasib hidup mereka. Juga dengan penulis yang
berjaya merealisasikan ideanya. Maklumat terbaru mengenai sekolah ini yang kini dikenali sebagai Abaarso of Science and Technology boleh didapati melalui website rasmi abaarsoschool.org.
Saya fikir andai perkara ini boleh dilakukan jauh nun di
tempat terpencil di Afrika yang sentiasa bergolak dengan isu politik, air,
kebuluran. Apatah lagi kalau kita di negara yang boleh dikatakan stabil dan
serba cukup. Bayangkan kalau ada sekolah sama yang didirikan dan pelajarnya
adalah orang asli yang pada awalnya buta huruf dan jauh daripada teknologi.
Kemudian mereka berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti terkemuka sama ada
dalam atau luar negara. Pasti hebat kan?
If such as a success can happen in an unrecognized breakaway region of Somalia, why can’t it happen everywhere?’’ – Jonathan Starr.
To be without knowledge is to be without light. – Somali proverb
No comments:
Post a Comment