Saturday 6 February 2021

Umrah Yang Tidak Kesampaian: Belum Dijemput Atau Diri Yang Tidak Bersedia?

Kalau ikutkan perancangan, saya ingin mengerjakan umrah tahun lepas. Tapi belum ada rezeki lagi. Sama ada belum masa saya untuk dijemput oleh allah atau saya sendiri yang belum bersedia atau belum cukup berdoa serta amal solehnya.

Saya tertarik dengan suatu ceramah yang disampaikan oleh Ustaz Felix Siow berkenaan umrah.

Umrah itu adalah perjalanan bukan sekadar beberapa hari di Mekkah tapi sejak mula doa dipanjatkan untuk ke sana. Berapa kerap kita berdoa untuk mengerjakan umrah berbanding dengan berdoa untuk ke tempat lain seperti Jepun, Korea dan sebagainya. 

Ustaz Felix juga ketika mula-mula memeluk Islam tidak berdoa untuk ke Mekkah kerana memikirkan kehidupannya yang susah dari segi kewangan. Tapi kemudian beliau terfikir kalau tidak minta sama Allah, mahu minta dengan siapa lagi? Allah kata berdoalah kepadaku, maka akan aku kabulkan. Lalu beliau mula berdoa. Allah mempunyai banyak cara untuk kabulkan doa kita. Perbanyakkanlah amal soleh. Mungkin kita tidak mempunyai duit yang cukup untuk ke sana, tapi boleh jadi amal soleh itu menjadi asbab untuk allah membawa kita ke sana.

Dalam ceramah lain, Ustaz Felix menceritakan tentang mengambil peluang atau kesempatan (grab the chance). Ada yang tertanya-tanya mengapa dirinya belum dijemput ke Mekkah/Madinah. Persoalannya sudahkah kita merebut kesempatan kecil yang allah bagi pada kita? Contonhnya peluang solat berjemaah di masjid atau menghadiri majlis ilmu yang diadakan hampir di setiap tempat? Kalau kita sendiri tidak mengambil kesempatan untuk memenuhi peluang kecil yang allah sediakan itu, mengapa allah harus beri peluang yang lebih besar itu? So grab the chance. Solat di masjid, kelas pengajian, sedekah, tolong orang susah. Jangan sekali kali lepaskan setiap peluang kecil itu. Sehingga allah sudah percayai kita dengan peluang kecil itu, akan sampai masa allah mempercayai kita dengan peluang yang lebih besar iaitu umrah.

Saya banyak fokus pasal duit kalau berbicarakan tentang umrah. Mahu kumpul duit dulu. Satu lagi niat nak pergi dengan mahram iaitu suami (belum nampak bayang). Bila saya mendengar ceramah ini dan bermuhasabah, saya fikir ia bukan kaitan dengan duit semata-mata. Hakikatnya diri ini yang belum cukup berdoa, belum cukup amal solehnya. Lalu Allah suruh tunggu dulu sehingga benar-benar bersedia agar bila sampai di sana, saya sudah biasa berdoa dan melakukan amal soleh. Seterusnya dapat umrah atau haji mabrur. Wallahualam.

Nota: Boleh subscribe Youtube channel Ustaz Felix Siauw untuk lihat pelbagai koleksi ceramah atau lik link ini untuk melihat Catatan Haramayn beliau di sana.



Terima kasih sudi membaca. Sekiranya anda belajar sesuatu, sila kongsikan di ruang komen. Jangan lupa follow dan share.  

No comments:

Post a Comment

 Assalamualaikum semua. I'm back. Haha. Perasan. Padahal tak ada orang baca pun blog ni.  Hampir dua tahun setelah posting yang terakhir...